Unforgettable teachers: the human impact of teachers on the training of athletes
Keywords:
unforgettable teachers, biographical narratives, Olympic athletes, human development, Physical EducationAbstract
Between the sweat of training and the shine of achievements, there is a presence that never fades: the teacher. In the narratives of Brazilian Olympic athletes, the portrait of masters emerges who go beyond technique, guiding with care, attention, and determination the heart of each student. They see potential where the athlete himself has yet to glimpse it, strengthening bonds of trust, support, and inspiration. They are not just instructors but active agents in promoting more meaningful life trajectories; they are beacons that illuminate paths, nourishing not only the body but also the spirit. On the stage of many lived memories, these teachers reveal that sport is not just dedication with physical training but a human journey where every leap, every race, every victory is the result of an education that transcends. With their lessons, they contribute to the integral formation of athletes, yes, but above all, they build resilient, complete human beings, ready to face not only the challenges of an athletic career but the challenges of life.
Downloads
References
Rubio K. A experiência da pesquisa "Memórias olímpicas por atletas olímpicos brasileiros”. Acervo. 2014;27(2):93–105.
Leite SAS, Tagliaferro AR. A afetividade em sala de aula: um professor inesquecível. Psicol Esc e Educ. 2005;9(2):247–60.
Leite SAS. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicol. 2012;20(2):355–68.
Bento JO. Desporto - discurso e substância. Porto: Campo das Letras; 2004.
Zimmermann MA. O professor inesquecível nas narrativas de atletas olímpicos brasileiros [tese]. São Paulo: Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo; 2019.
Zimmermann MA, Rubio K. A lembrança do professor de Educação Física. In: Narrativas Biográficas - Da busca à construção de um método. São Paulo: Kepos; 2016.
Leite SAS. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicol. 2012;20(2):355–68.
Leite SAS, Molina AS. Cultura e práticas pedagógicas: a qualidade da mediação e a questão do erro em sala de aula. In: Cultura, cognição e afetividade: a sociedade em movimento. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2002.
Machado NJ. Objetividade e subjetividade na construção do conhecimento. In: Afetividade na Escola. São Paulo: Summus; 2003.
Machado NJ. Epistemologia e didática: as concepções de conhecimentos e inteligência e a prática docente. In: Epistemologia e didática: As concepções de conhecimentos e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez; 2005.
Leite SAS. Prácticas De enseñanza y formación en la profesión: tensiones y caminos compartidos en la universidad. XVI ENDIPE - Encontro Nac Didática e Práticas Ensino. Campinas. 2012;681–92.
Leite SAS. Afetividade: as marcas do professor inesquecível. Campinas: Mercado das Letras; 2018.
Wallon H. Do ato ao pensamento - Ensaio de psicologia comparada. Rio de Janeiro: Vozes; 2008.
Gusdorf G. Professores para quê? Para uma pedagogia da pedagogia. São Paulo: Martins Fontes; 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olimpianos - Journal of Olympic Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors authorize others to copy and redistribute the material in any medium or format. Remix, transform, and create from the material. You may not use the material for commercial purposes.