Democratic values in the Youth Olympic Games

Authors

  • André Almeida Cunha Arantes
  • Rafael Campos Veloso
  • Katia Rubio

Keywords:

democratic values, youth, Youth Olympic Games, Olympism

Abstract

In the early days of the creation of the Olympic Games of the Modern Era, Pierre Freddy, the Baron of Coubertin, envisioned an event with a humanistic perspective that would help human beings seek the best in themselves. The concern for the educational character of youth was already evident in Coubertin's speeches. However, it took a little over a century for an Olympic event for youth to be created, the Youth Olympic Games, which began in Singapore in 2010. The objective of this research was to verify the presence of democratic values in the educational and cultural programs offered by the Youth Olympic Games from 2010 to 2022. The research method used was documental research. The website and the library of the Olympic Studies Centre of the International Olympic Committee, which is responsible for this event, were accessed. For analysis and interpretation, an exploratory reading of the event's official documents was conducted. The researchers identified activities that align with democratic values, determined based on the 1988 Federal Constitution and grouped according to different dimensions, within the educational and cultural programs. Despite this, they highlight the need to reinforce activities oriented by democratic values in the educational and cultural programs of the games. For this, it is essential that the event's organizer - the IOC - reverses the decline in the space allocated to democratic values observed in recent years, as well as incorporates aspects that have been under-addressed or not yet included, such as issues related to peace, athlete leadership, the fight against racism, and the reinforcement of respect for popular sovereignty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rubio K. Esporte, educação e valores olímpicos. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2009. p. 45.

Medeiros GAM, Garcia RP, Santos DS, Silva JA. Valores olímpicos e Jogos Olímpicos da Juventude: um estudo de revisão de produções científicas. Olimpianos, v. 4, p. 96-112, 2020.

Olimpiadatododia. Jogos Olímpicos da Juventude de 2022 são adiados para 2026 [Acesso em 21 jul 2024]. Jogos Olímpicos da Juventude, 2020. Disponível em www.olimpiadatododia.com.br/jogos-olimpicos-da-juventude/251461-jogos-olimpicos-da-juventude-dakar-2022-coi/.

Jogos Olímpicos da Juventude [Acesso em 21 jul 2024]. Disponível em: https://olympics.com/ioc/youth-olympic-games.

Turini M, Gomes M, Miragaya A, Da Costa L. Jogos Olímpicos da Juventude: um novo megaevento esportivo de sentido educacional focado em valores. In: Legados de megaeventos esportivos Brasília. Brasília: Ministério do Esporte; 2008. p. 377.

Souza AL, Tavares O. A experiência educacional dos atletas nos Jogos Olímpicos da Juventude: uma revisão sistemática. Movimento, Porto Alegre. 2020;26: e26039.

Vidal-Naquet P, Batista Neto J. Os gregos, os historiadores, a democracia: o grande desvio. São Paulo: Companhia das Letras; 2002.

Ferreira JR. A democracia na Grécia antiga. Coimbra: Livraria Minerva; 1990.

Chauí M. Introdução à história da filosofia, vol. 1: dos pré-socráticos a Aristóteles. São Paulo: Companhia das Letras; 2002.

Mossé C. Atenas: a história de uma democracia. Brasília: Editora da UnB; 1982.

Bobbio N. O futuro da democracia. São Paulo: Editora Paz & Terra; 2000.

Weffort F. Qual democracia? São Paulo: Companhia das Letras; 1992.

Vacca G. Pensar o mundo novo: rumo à democracia do século XXI. São Paulo: Editora Ática; 1996.

Dallmayar F. Para além da democracia fugidia: algumas reflexões modernas e pós-modernas. In: Souza J. Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Editora da UnB; 2001. p. 21.

Brasil. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal; 1988.

Bonavides P. Curso de direito constitucional. São Paulo: Editora Malheiros; 2017.

Dallari DA. Os direitos fundamentais na Constituição brasileira. Revista da USP, São Paulo. 1993;88:421-437.

Guimarães U. Preâmbulo. In: Brasil. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal; 1988.

Alarcon P. De Weimar ao Brasil de hoje: a desconstrução da ordem econômica e das relações internacionais pautadas pelo constituinte de 1988". In: Arantes A (org.). Por que a democracia e a Constituição estão sendo atacadas? Rio de Janeiro: Editora Lumen Juris; 2019.

Streck LL. Contra a voz das ruas, o ronco da Constituição. In: Aarantes A (org.). Por que a democracia e a Constituição estão sendo atacadas? Rio de Janeiro: Editora Lumen Juris; 2019. p. 245.

Lima MMAB. Constituição federal, democracia e golpes no Brasil: um dilema ainda não resolvido. In: Arantes A (org.). Por que a democracia e a constituição estão sendo atacadas? Rio de Janeiro: Editora Lumen Juris; 2019.

Gil AC. Como elaborar um projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas; 2010.

Creswell JW, Creswell JD. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed; 2010.

Marconi MA, Lakatos EM. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas; 2010.

BAYOGOC. Comitê Organizador dos Jogos Olímpicos da Juventude de Buenos Aires. Relatório official [Acesso em 12 abr 2024]. 2018. Disponível em https://library.olympics.com.

Seidl M, Nagiller R, Lang A, Scheiber S, Schnitzer M. Youth Olympic Games (YOG) 2012 – Mission accomplished? A retrospective analysis of intangible legacies and the fulfillment of the YOG’s goals. Journal of Global Sport Management. 2019;6(3):292-313.

Nordhagen SE. Leveraging sporting events to create sport participation: A case study of the 2016 Youth Olympic Games. International Journal of Sport Policy and Politics. 2021;13(3): 409-424.

Parry J. Olympic Education and The Youth Olympic Games. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica. 2012;48(1):89-97.

LAYOGOC. Comitê Organizador dos Jogos Olímpicos da Juventude de Lausanne. Relatório official [Acesso em 12 abr 2024]. 2020. Disponível em: https://library.olympics.com.

Nordhagen SE, Krieger J. Coping with dual logics at one event: the participating athletes’ perceptions from the 2016 Winter Youth Olympic Games. The International Journal of Sport and Society. 2019;11(1):59-76.

Schnitzer M, Peters M, Scheiber S, Pocecco E. Perception of the culture and education programme of the Youth Olympic Games by the participating athletes: a case study for Innsbruck 2012. The International Journal of the History of Sport. 2014;31(9):1178-1193.

Kristiansen E, Macintosh EW, Parent MM, Houlihan B. The Youth Olympic Games: a facilitator or barrier of the high-performance sport development pathway? European Sport Management Quarterly. 2017;18(1):73–92.

Camara PM. Experience and legacy of Gambian athletes at the Youth Olympic Games in Buenos Aires 2018, a critical discourse analysis. Diagoras: International Academic Journal on Olympic Studies. 2021;5:101-115.

Arantes AAC, Rubio K. Múltiplas perspectivas sobre os Youth Olympic Games: uma pesquisa de revisão. Retos. 2024;55:184-193.

Nordhagen SE, Fauske H. The Youth Olympic Games as an arena for Olympic education: an evaluation of the school program, “Dream Day”. AUC Kinanthropologica. 2018;54(2):79-95.

Published

2024-12-14

Issue

Section

Original Article