Game: some wriitten

Authors

  • Andreza Rodrigues Marreiros de Sousa Faculdade de Educação - USP

DOI:

https://doi.org/10.30937/2526-6314.v7.id167

Keywords:

Sport at school, game, sport pedagogy, competition

Abstract

The objective of this essay is to present a discussion about sport as one of the manifestations of the game, especially a sport inserted in the school environment. Sport at school can be discussed from two angles: sport as one of the contents of body movement culture, present in the Physical Education curriculum component; and also as a practice in school hours. It is under the latter that the present lines will deal, in the sense of presenting reflective paths based on the theory of the game, seeking to raise points of discussion that strengthen the thesis of a powerful sport about the formation of subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Retondar J. Teoria do jogo: a dimensão lúdica da existência humana. Petropolis: Editora Vozes; 2013.

Freire JB. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas, SP: Autores Associados; 2017. p. 188.

Huizinga J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva; 2019.

Suits B. A cigarra filosófica: a vida é um jogo? Porto: Gradiva; 2017.

Macedo L de, Machado NJ, Arantes VA. Jogo e projeto. São Paulo: Summus; 2006.

Leonardo L, Scaglia AJ. “Temos que devolver o jogo ao (à) jogador (a)": as dimensões éticas e morais da pedagogia dos esportes coletivos a partir de abordagens baseadas no jogo. Movimento. 2022;28:e28040.

Duflo C. O contrato lúdio e o agon. In: Em defesa do jogo: diálogos epistemológicos contemporâneos. Curitiba: Appris; 2022.

Callois R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petropolis: Editora Vozes; 2017.

Grillo R de M, Rodrigues GS, Navarro ER, Vicentin M, Silva CA de F da. F.J.J. Buytendijk e o jogo: uma visão fenomenológica. In: Em defesa do jogo: diálogos epistemológicos contemporâneos. Curitiba: Appris; 2022. p. 517.

Bassani JJ, Torri D, Vaz AF. Sobre a presença do esporte na escola: paradoxos e ambigüidades. Mov. 2003;9(2):89–112.

Lettnin C da C. Esporte Escolar: razão e significados [tese]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2005.

Luguetti CN. Práticas esportivas escolares no ensino fundamental no município de Santos-SP [tese). Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2010.

Published

2023-08-13

Issue

Section

Essay